Śruby i nakrętki to bardzo ważny element stosowany przy montażu koła do samochodu. Jego prawidłowe przeprowadzenie oraz dobór odpowiednich śrub czy nakrętek zagwarantuje nam bezpieczeństwo oraz długoletnie stosowanie bez większego zużycia.
Cztery kroki podczas doboru śrub i nakrętek:
- Dobór według skoku oraz średnicy gwintu,
- Dobór według płaszczyzny obsadzenia w feldze,
- Dobór według długości śruby,
- Dobór według rozmiaru klucza,
Skok i średnicę gwintu sprawdzamy poprzez zmierzenie suwmiarką śruby wykręconej z naszego auta. Najczęściej występują śruby i nakrętki o skoku gwintu 12×1,25mm , 12×1,5mm i 14×1,5mm(pierwszy wymiar to średnica , a drugi to skok gwintu).
Jeśli chodzi o obsadzenie w feldze to spotykamy najczęściej gniazda w feldze w kształcie stożka lub kuli oraz rzadziej płaskie. Dobierana śruba lub nakrętka musi mieć taki sam kształt łba co obsadzenie w feldze. Kształt gniazda weryfikujemy wizualnie , ewentualnie w razie wątpliwości możemy do gniazda przyłożyć coś prostego aby sprawdzić czy idealnie przylega (gniazdo stożkowe) czy może jest widoczny półokrągły prześwit (gniazdo kuliste).
Przy doborze śrub lub nakrętek bardzo ważnym czynnikiem jest ich długość. Prawidłowo dobrane powinny przy wkręcaniu wykonać określoną ilość obrotów:
- M12x1,25 -ok. 8 obrotów,
- M12x1,5 -ok. 7 obrotów,
- M14x1,5 -ok. 8 obrotów,
Długość śruby mierzymy od kuli lub stożka do końca gwintu.
Ostatnim parametrem na jaki musimy zwrócić uwagę to rozmiar klucza na jaki jest łeb śruby lub nakrętki. Odpowiedni rozmiar musi umożliwić nam montaż w feldze gdyż w niektórych felgach są wąskie gniazda i może to ograniczyć dostęp klucza.
Warto też wspomnieć że śruby powinny mieć twardość 10,9 a nakrętki 8,8 i do ich montażu powinien być używany klucz dynamometryczny aby dokręcić z odpowiednim momentem.